torsdag 23. april 2009

Piratene går ned for telling.

Det ser stygt ut for piratene.

Grunnleggerne av Thepiratebay.org ble dømt i retten. De åker i fengsel, med saftig bot hengende på skulderen. Men er det riktig? Nja.
Etterdønningene er at flere piratsider legger ned i frykt for å få samme skjebne som de dømte. Kloker hoder sier at hjemmepiratene alltid vil klare få tak i det de vil ha.
Det er kanskje sant for de best hardbarka. Men for hobbypiratene vil det nok bli vanskelig, nå som de mest kjente sidene legger ned. Var det kanskje det plateselskapene ville, mon tro?

Ja, jeg er hobbypirat. Jeg er ikke så veldig aktiv, men om det var en film jeg hadde veldig lyst til å se, eller lignende, så var det ikke fritt for at jeg hoppa inn i piratbukta og henta den. Sånn sett har djevelen (plateselskapene, yeh) fått et perfekt resultat. Men at det kun skulle gå utover piratebay-gjengen synes jeg er urettferdig.
Skal du ta noen, ta alle. Sånn sett betaler de dømte millioner for alle piratene i verden. Rettferdig hadde vært om alle medlemene av www.thepiratebay.org dele summen mellom seg. Men det skal vel være sånn at det er langerne som blir tatt, ikke brukerne. Ta langeren, så får ikke brukerne kjøpt.

Men det er fortsatt urettferdig. Det er flere storfisker i sjøen, og de fortsetter.
Sammenligning med doplanging funker faktisk ganske bra, for så lenge de ikke tar alle langerne, så går folk rundt og tar narko. Så lenge de ikke tar alle piratene, går folk rundt og laster ned. Onkel politi/plateselskapene er nødt til å fortsette ta folk, ellers er det urettferdig for de som blir tatt, og latterlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar